mandag den 22. oktober 2012

Træning før og efter fødslen

Både under og efter graviditeten skal kroppen holdes i gang, og mange skal finde en ny måde at træne på.

Yoga:
Jeg har under alle tre graviditeter gået til gravid-yoga hos Nordisk Yoga i Odense. De har flere hold, der starter løbende, så det burde være muligt at finde et tidspunkt, hvor det kan passe ind i kalenderen. Selvom man melder sig til et bestemt hold, kan man i et vist omfang komme på et andet hold, hvis man er forhindret på sit eget hold.
De sidste to gange (hvor der har været børn at passe) har jeg valgt et formiddagshold, der kunne passe ind med arbejdet, og i sidste runde startede så sent, at jeg var gået på barsel.
Nordisk Yoga har også kurser i Mindful birth (smertefri fødsel), efterfødselstræning og babystimulastik. Ingen af delene har jeg dog prøvet.

Fitness:
Efter første fødsel gik jeg til efterfødselstræning hos Squash & Fitness (Exercise) i Odense. Det er god og variende træning, der blander forskellige typer af træning (fx aerobic). Det er onsdag formiddag, og man kan bruge klippekort, så man binder sig ikke til et bestemt antal gange. Det er desuden muligt at dele et klippekort. Ulempen er, at den lille ikke nødvendigvis er indstillet på at sove eller passe sig selv i den time, træningen foregår. Jeg endte med at få min far til at passe den lille imens, men ikke alle har den mulighed.

BarnevognsWorkout
Anden gang opdagede jeg BarnevognsWorkout, som tilmed oprettede et hold her i Ringe, hvor jeg bor. Det er - som ordet antyder - træning med barnevognen. Bag BarnevognsWorkout står fysioterapeut Anne Kathrine Skifter, som driver firmaet www.inbema.dk. Udover BarnevognsWorkout tilbyder Anne Kathrine også kurser i babymassage og pilates.
Træningen til BarnevognsWorkout er varierende og har fokus på genoprettelse af de muskler, der har lidt under graviditet og fødsel, specielt bækkenmuskulaturen.
Da man har barnevognen med, slipper man for at finde en babysitter. Og min erfaring er, at børnene stort set holder sig i ro, fordi hjulene triller.
BarnevognsWorkout kører i Odense, Svendborg, Kerteminde, Nyborg og Ringe - hvis der altså er nok tilmeldte (mindst 6).
I hovedstads-området, Roskilde, Ringsted og Køge kører et lignende koncept under navnet Pushy Mums.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar