tirsdag den 26. februar 2013

Overgangsmad - så er vi der igen...

Jeg har prøvet det før, og nu føler jeg endelig, at jeg er ved at have styr på det. Altså det der overgangsmad. Jeg har i hvert fald roen. Også selvom det er lige om snart, at jeg igen skal på arbejde, og faren skal til at holde styr på den lille - og ikke mindst hendes mad.

Denne gang kører det på rutinen, og den er som før:

  • Vi starter langsomt op, når den lille er blevet fire måneder
  • Startmenuen står på risgrød med sveskemos.
  • Når jeg selv laver frugtmos, fryser jeg det ned i isterningebakker af silikone. Det er nemt at tage små portioner op, og de er gode til at køle den varme grød ned til spisetemperatur :-)
  • Derefter udvides langsomt med fx hirseflager, majsmel, majsgryn og frugtmos.
  • Det er små portioner til at starte med, og så snart den lille siger fra, så stopper vi - også selvom det kun er blevet til et par skefulde.
  • Selvom jeg prøver at give mad på det samme tidspunkt hver dag, så er det vigtigt at læse sit barn. Passer det ikke, fordi den lille er for træt, sur eller andet, så lad være med at holde fast i et bestemt tidspunkt.
  • Når det går fint med en gang mad om dagen, så prøv med to gange.
Der skal modermælkserstatning i...
...og når man kun skal bruge til at putte i grøden, er pakningerne enormt store. Især når man skal bruge det inden for 2-4 uger efter åbning. Jeg har denne gang købt Allomin, fordi deres pakninger er delt i to poser (á 450 g), og de mindste portioner, jeg har fundet. Man kan selvfølgelig købe brikker med flydende modermælk, men de er relativt dyre.
Man kan selvfølgelig dele en pose (fx med en fra mødregruppen), men jeg har nu fundet en anden løsning til at undgå spild: Pulveret kan fryses ned i mindre portioner. Jeg har puttet et passende antal skefulde i små zipposer. På hver pose har jeg angivet, hvor mange skefulde, der er i. Så er de lige klar til at tage op og bruges til en portion mælk eller grød.

Hvad har jeg ellers skrevet om overgangsmad?
Du kan se alle mine indlæg om overgangsmad her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar