fredag den 6. november 2015

Must have: Vikle og slynge

Når man får et barn, lærer man at gøre det meste med én arm. Men der er altså stadig ting, vi ikke kan klare, og en slynge eller vikle er en fin løsning på det problem. Meget kan udsættes når man kun har ét barn, men når man har flere, så skal der fx laves aftensmad - også selvom det ikke lige passer med babys sovetider.
Da jeg først fik styr på viklen (med barn nummer 3) fortrød jeg, at jeg ikke havde fået gjort det noget før. Og det samme med min slynge, som jeg først fik styr på med barn nummer 4.

Viklen er god fordi barnet kan ligge på flere måder, og i den har jeg hænderne bedst fri. Ulempen er at den fylder, når den ikke er i brug - både når jeg (stadig) har den på og når den bare fylder i hjemmet.
Jeg har købt en FlexiWrap fra Mama's LIFE, og den er god. Jeg har prøvet en enkelt anden model (en brugt jeg lånte), og stoffet på den var ikke elastisk nok til at jeg kunne få den til at fungere. Det er meget vigtigt, at stoffet er elastisk, og derfor skal du se godt efter, hvis du køber en brugt, for jeg har en (ubekræftet) mistanke om, at mange vaske (og tørretumblinger) ødelægger elasticiteten. 
Men baby ligger rigtig godt i viklen, der er mange muligheder (bl.a. tvillinger, ammestilling, på ryggen til store børn, ...). Se de mange muligheder her eller find en instruktionsvideo på youtube.

Slyngen er god fordi den fylder lidt, er nem at montere og lægge barnet i. Den kan let haves med i fx pusletasken og barnet ligger fint. Men den har bare ikke så mange muligheder som viklen, og jeg synes, at jeg kan lave mere med baby i viklen end med baby i slyngen. 

Jeg har en Lodger-vikle, som er designet til også at være en puttepose til autostolen (der er hul til selen og bæreremmen kan klikkes op). Jeg har modellen af fleece (dog en ældre model, som er den på billedet ovenfor), og den skal man altså ikke købe, hvis man har et forårs-/sommerbarn. For fleecen varmer godt, selvom den ikke er vanvittig tyk. Men altså den er helt genial - især når vi er på farten i bil, og vi skal ind og ud af bil. Så tager jeg baby direkte i slyngen fra autostolen og tager slyngen på. Når vi skal i bilen igen tager jeg slyngen af og bærer baby i slyngen direkte over i autostolen igen. Jeg har stor glæde af at bruge den når jeg er i bil til børnehaven for at hente de store børn. Når baby hænger der har jeg hænderne fri til at hjælpe de store med at pakke deres ting, og der ligger baby fri for de mange nysgerrige børnefingre, der gerne vil pille og ae baby.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar