mandag den 29. oktober 2012

Must have #4: Ladcykel

Vi købte vores ladcykel, da ældsten var et halvt år gammel. Inden da havde vi lånt en Nihola i en kortere periode for at prøve livet som ladcykelejere. Og det er netop, når man har en lille en, at ladcyklen er fantastisk, fordi de kan ligge i lift eller voksipose og ikke skal klemmes ned i en autostol - og ud af den igen, når man er nået frem. Og så har man bare en større aktionsradius på cykel end på gåben med barnevogn. Man kan altså komme vidt omkring uden at forstyrre den lilles søvn.
Men vi skulle først vælge, hvilken ladcykel vi skulle investere i. I provinsen er (eller var) udbuddet ikke så stort, da vi af hensyn til garanti og service gerne vil handle lokalt var vi nede på Nihola, Christiania og Kangaroo. Christiania blev først droppet, da vi synes komforten for ungerne er for dårlig. Og det var samme argument, der sendte Nihola ud. Til dens fordel talte derimod at den kan fås med motor - det er faktisk værd at overveje, men desværre er det (alt for) dyrt - 10.000 kr. ekstra!
Så vi endte med Kangaroo, der umiddelbart virker dyrest (ca. 20.000 kr.), men her skal der ikke købes ekstra - alt er inkluderet (bortset fra babysæde). De andre modeller løber op i samme beløb med tilsvarende udstyr (seler, gear, regnslag mm.). En anden fordel ved Kangaroo er, at sæderne kan justeres i ryggen, vendes og ryglænet lægges helt ned (kun når det vender baglæns).

Da vi kun havde ét barn, sad han i sin autostol (0-12 kg) som vi med lidt remme og spænder fik spændt fast. Han sad alene i midten, så det var ikke noget problen at autostolen er ret bred.

Boxette
Med nummer 2 købte jeg en brugt boxette i en genbrugsbutik. For år tilbage var de godkendt til biler, men det er de ikke længere (i hvert fald ikke de gamle modeller). Derfor sælges de relativt billigt på brugtmarkedet (jeg fandt min forklædt som dukkelift). Men da man på cykel kører med væsentlig lavere hastighed bilder jeg mig ind, at sikkerheden er ok. Fordelen ved boxetten er, at den lille ligger ned (modsat autostolen) og derfor kan ligge der i lang tid og helt fra fødslen af. Og så er der seler i boxetten, så den lille ikke tumler rundt. Desværre er boxetten ikke så lang, og kan derfor kun bruges de første måneder. Boxetten stod på et sæde, hvor ryggen var lagt helt ned, og så spændte jeg den fast med en rem rundt om sæde og boxette.

Derefter gik vi over til Weber babysæde (alder 3-9 måneder ifølge producenten) hvor den lille ligger skråt og kan følge med i trafikken.
Som supplement brugte jeg barnevognsliften, hvor jeg monterede en barnevognssele og desuden spændte selve liften fast (som boxetten). Fordelen er - som med boxetten - at den lille kan sove uforstyrret og flyttes til barnevognen, når man kommer hjem.

Da både babysædet og liften blev for lille, købte jeg to kilepuder, som blev placeret på sædet og ryglænet (de smalle sider vender mod hinanden). Sædepuden gør at den lille holdes tilbage i şædet og rygpuden giver plads til at cykelhjelmen fylder lidt bagved nakken. Kilerne bruger hun stadig i en alder af halvandet. Jeg købte kilepuderne i Apollo Skum i Odense, hvor de skærer efter mål.

Til hverdag og fest
Da vi for nylig skulle til vejfest, som nok ville vare til efter børnenes sengetid, lagde jeg begge sæder helt ned og lagde en barnevognsmadras på hvert sæde. Her faldt ungerne i søvn, så forældrene kunne være en time længere til festen.
vognen "anrettet" med madrasser
og så sødt sov de :-)





2 kommentarer:

  1. Det er nogle superfikse løsninger du har fundet på! Vi har også en kangaroo, og har fulgt dit eksempel med at bruge en lift som vi spænder fast. MEN nu er baby ved at være for stor til liften. Jeg ved godt, indlægget her er et par år gammelt, men kunne du lokkes til at tage et billede af kilepuderne og den måde de fungerer på?
    Mvh Gunhild

    SvarSlet
    Svar
    1. Så fandt jeg endelig en kilepude frem fra gemmerne. Jeg har lavet et opdateret indlæg om hvordan man spænder fast. Og med et tip til en ny løsning (som jeg endnu ikke har afprøvet). Læs det her: http://morvedalt.blogspot.dk/2015/09/mere-om-ladcykel.html

      Slet